Hoppa till innehåll

Ett ”tågrån” i realtid

juni 4, 2012

Att läsa en bok om avregleringen av järnvägen och samtidigt åka tåg är en märklig upplevelse. För samtidigt som läsningen pågår så uppstår störningar i realtid som bekräftar det som återges i boken – Det stora tågrånet av Mikael Nyberg.

I helgen som var åkte jag tåg fram och tillbaka till Borlänge. Då passade jag på att läsa boken ” Det stora tågrånet” av Mikael Nyberg som gavs ut för ett halvår sedan. En perfekt bok på flera sätt. Dels så kunde jag läsa den i två etapper ToR till Dalarna i ett lugnt lästempo. Men framför allt beskriver den på ett sakligt, skrämmande och stundtals underhållande sätt den vanvettiga nedrustning som gjorts av järnvägen.

I boken återger Mikael Nyberg hårresande exempel på den snart 25-åriga avregleringen av järnvägen som började med uppdelningen av SJ. Sittande inne i en järnvägsvagn blir jag påmind om att flera banarbetare dött i arbetsplatsolyckor längs det svenska järnvägsnätet. Även en passagerare har avlidit som en följd av det bristande säkerhetsarbete som numera verkar vara vardag när en underdimensionerad inhyrd personalstyrka (ofta utan kunskap och erfarenhet) ska reparera och underhålla det svenska järnvägsnätet snabbt till lägsta möjliga pris.

Hoppas det inte krävs en allvarlig järnvägsolycka som den vid Ladbroke Grove, London 1999 eller den svenska Getå-olyckan 1918 innan hasarden med såväl passagerarnas som personalens tid och välbefinnande samt ytterst våra liv upphör.

Min Borlängeresa var trots allt lite fridsammare, exempelvis så stod föregående tåg mot Uppsala – Stockholm med mer än två timmars försening kvar vid perrongen på stationen när jag kom dit för att ta det senare tåget hemåt. Det förvånade mig inte, eftersom senast jag åkte tåg från Köping så var tåget tre timmar försenat en söndagseftermiddag med varmt och vackert väder samt snö- och lövfria spår.

Det efterföljande tåget kom in på nästan utsatt tid och ”körde om ” föregående tåg. De passagerare som suttit fast på det stillastående tåget och fått information bytte naturligtvis i Borlänge till det senare tåget. Som belöning fick de sitta på golvet eller hoppa omkring mellan sätena när andra passagerare med sittplatsbiljetter till det senare tåget klev på.

När vi kom fram till Stockholm så märktes det att eftersatt underhåll av lok och vagnar skapat en brist på fungerande tågsätt. För när tåget rullat in på perrongen så formligen kastade sig ny personal samt massor av passagerare på tåget. Det visade sig på informationstavlorna att tåget skulle avgå tillbaka till Dalarna efter fyra minuter trots märkliga ljud vid inbromsningar och lätta s.k. slag i hjulen. Undrar om alla vagnar höll hela vägen?

Nåväl, vare sig du ska ligga i en hängmatta under den kommande sommaren eller ut och åka tåg. Köp eller låna Mikael Nybergs bok – Det stora tågrånet – och läs. Dels blir tågresorna mer spännande när du blir försenad p.g.a. oförklarliga tågmöten, märkliga ljud från bromsar och hjul, så ger boken en ny dimension till dina reseupplevelser. Men framför allt så skapar boken en förståelse för att tåg- och banpersonal är oskyldiga till allt krångel – även om du sitter fast längs en öde banvall någonstans i Sverige i 30 graders värme.

Kort sagt – läs – och rikta din vrede och dina krav om en återreglerad och fungerande järnväg till riksdag och regering.

http://www.mikaelnyberg.nu/

Lämna en kommentar