Skip to content

Byt vårdcentral och låt skattepengarna stanna i vården

november 11, 2011

Många skattebetalare vill nu byta vårdcentraler för att slippa gynna de skattesmittande riskkapitalbolagen. Men det är lättare sagt än gjort i vårt alltmer Sovjetliknade valfrihetsparadis.

För snart tre år sedan flyttade jag från Norrtälje till Farsta i södra Stockholm. Efter en tid fick jag en s.k. valblankett från Stockholms läns landsting för att enligt alliansens vårdval ”fritt” kunna välja vårdcentral enligt den s.k. ”valfrihetens” principer. Problemet var bara att den medföljande listan endast innehöll privatägda vårdcentraler i närheten av Farsta. Så i brist på andra alternativ kryssade jag i ett alternativ och hamnade hos de numera ökända Carema.

När jag för en tid sedan började söka alternativ, så upptäcker jag att det på Stockholms läns landstings hemsida inte går att söka efter enbart de vårdcentraler som drivs att landstinget i egen regi. Då ringde jag till landstinget för att få en lista på de vårdcentraler som drivs i egen regi, men det kunde de inte leverera. Så efter egna rundringningar till olika vårdcentraler har jag nu kunna få fram en lista på de mer eller mindre ”utrotningshotade” landstingsägda vårdcentralerna som inte skickar skattepengar vidare till skatteparadis eller privata ägare.

Därför kan jag idag efter en längre tids detektivarbete byta vårdcentral. Men frågan är hur många orkar lägga ned den tid som krävs för att kunna göra detta? Som f.d. journalist är jag van att gräva fram fakta, men det är det inte alla som är.

Valfrihetens Sverige börjar när det gäller välfärdstjänster kännas som en gammal Sovjetrepublik. Sedan må moderatregeringens finansminister Anders Borg gråta hur många krokodiltårar han vill i massmedia när det gäller överförandet av våra gemensamma skattepengar till olika skatteparadis.

Det känns om demokratin eroderar i takt med välfärdssamhällets stegvisa avveckling.

(Ett litet tips för dig som vill byta: I Stockholm är det telefonnumret som är koden,  de som börjar på 08/123 osv är de som drivs i landstingets egen regi. Men sedan gäller det att ringa och knappa sig igenom alla alternativ och för säkerhets skull även prata med personalen. Det kan ju vara ett ägarbyte på gång efter beslut av privatiseringsfundamentalisterna inom den moderatstyrda alliansen med Filippa Reinfeldt i spetsen)

Aktuella artiklar:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/caremaboende-jarfalla-anmalt_6627958.svd
 http://www.dn.se/nyheter/sverige/150-tillsynsarenden-mot-carema
 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4795291
 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4796616

11 kommentarer leave one →
  1. november 11, 2011 2:59 e m

    Eftersom du redan gjort efterforskningarna, kan du inte publicera listan du fått fram här, för att underlätta för andra som vill göra samma sak?

    • november 11, 2011 3:00 e m

      Hej Annika
      Se min komplettering som jag gjort alldeles nyss. Mvh Lasse

      • Anders Byström permalink
        november 7, 2013 3:21 e m

        Hej. Jag skulle gärna byta vårdcentral till en icke vinstdrivande. Blir lite förvirrad dock…Har du publicerat en lista över sådana vårdcentraler i Stockholm här någonstans eller är det informationen i parentesen här ovanför som är vägen in i ett sådant byte🙂 Mvh, Anders

      • november 8, 2013 9:29 f m

        Hej Anders, när jag bytte vårdcentral, så var det telefonnumret som var ingången till de få vårdcentraler som alltjämt är landstingsdrivna. Så kolla vårdcentralerna som ligger bra till för dig och se vad de har för telefonnummer, men sedan måste man givetvis ringa och kolla. Mvh Lasse

  2. Erik permalink
    november 11, 2011 7:51 e m

    Så vad du är sur på är att andra än du också får välja fritt och inte väljer som du vill? Du vill hellre att staten tvingar alla att göra som du föredrar. Nice.

    • november 11, 2011 9:23 e m

      Hej Erik
      Läs innantill. Jag är inte sur på att andra kan välja vilken vårdcentral de vill. Däremot tycker jag att det är rena sovjetkommunismen (censur) när jag inte kan få information om vilka vårdcentraler som inte tillhör de riskkapitalbolag som skickar skattepengarna vidare via skatteparadis. När information undanhålls medborgarna, så har vi tagit det första stegen på vägen bort från demokratin. Mvh Lasse

  3. november 12, 2011 2:58 f m

    LB, mycket bra initiativ av dig. Jag rekommenderar alla att gör som du gjort.

    http://stigberglund.wordpress.com/

  4. november 12, 2011 11:19 f m

    Det lilla vad var och en kan göra genom att medvetet välja, gör tillsammans skillnad. Skattemedel som ska gå till vård av våra gamla och sjuka, till subventioner av dyra läkemedel, ska inte hamna som vinster i riskkapitalisternas fickor.
    Bra artikel och som vanligt – illustrationen är mitt i prick!
    Hälsn. Anders

  5. november 11, 2011 11:21 e m

    Hej Lars P Syll
    Ett ödmjukt tack. Under min frånvaro från bloggvärlden har jag trots allt läst. din blogg och Lena Sommerstads dito är ljus i det nyliberala mörkret.
    Mvh Lasse

Trackbacks

  1. THANK GOD BÄCK IS BACK! | Lars Pålsson Syll – docendo discimus
  2. Allt flera förläningar « Lars Bäck

Kommentera

