Skip to content

Stressigt tempo i hemtjänsten

september 9, 2011

För en tid sedan skrev jag ett medborgarförslag och en debattartikel till lokaltidningen. Det börjar bli dags att utvärdera hemtjänsten där jag bor. Totalt är det 94 företag som konkurrerar om de cirka 3 500 medborgarna som är 80 år eller äldre.

(För tid sedan skrev jag ett medborgarförslag och en debattartikel om hemtjänst i inom Farsta stadsdelsförvaltning. Artikel återges här nedan, med en annan rubrik, jag avvaktar nu den borgerligt styrda stadsdelsnämndens svar på mitt förslag om en utvärdering av hela verksamheten.)

Efter 35 år återvände jag som medelsålders man för två år sedan till min hembygd Farsta. Mycket är sig likt och en del har förändrats såväl till det bättre som till det sämre. Eftersom jag bor i en brf-lägenhet från 1958 har jag många äldre grannar som bott i området sedan länge.

Det gör att jag kunnat notera att hemtjänsten för de äldre utförs av ett stort antal olika företag. Enligt uppgift i Mitt i söderort den 25 januari i år så finns det hela 94 stycken utförare av hemtjänst inom Farsta stadsdelsförvaltning. Den uppgiften förklarar varför gatan i mitt område ibland påminner om taxiremoten utanför Arlanda. Det kommer och åker olika bilar i strid ström under en dag, men istället för taxidekaler har bilarna olika logotyper för hemtjänstföretag.

Ut ur bilarna hastar det ut relativt lågavlönad hemtjänstpersonal och försvinner in i olika portar. Efter några minuter så kommer de ut igen, hoppar in i sina bilar och försvinner. Efter någon timme kommer andra bilar med annan personal, och så fortsätter det timme efter timme, dag efter dag. Emellanåt möter jag även gående personal som enligt kläder och namnbrickor tillhör olika utförare. Ibland kommer det även bilar med matkassar till äldre.

På 70-talet när jag var ung arbetade jag själv en period inom hemtjänsten. Då hade personalen ett distrikt, några kvarter där flera äldre fick fullservice i ett lugnare tempo. Vid en jämförelse verkar inte dagens system särskilt effektivt eller mänskligt för vare sig personal eller brukare. Dessutom torde inte bilåkandet vara särskilt miljövänligt.

Det borde vara dags för Farsta stadsdelsnämnd att göra en utvärdering av dagens hemtjänstverksamhet utifrån såväl brukarnas som personalens perspektiv samt miljöeffekterna av bilåkandet.

Läs gärna de tänkvärda bloggarna till höger på denna sida

Medielänk: http://www.dn.se/sthlm/var-tredje-lagenhet-pa-boendet-star-tom

No comments yet

Kommentera

