Skip to content

Märklig moderat mediehantering

juli 31, 2011

Mediehanteringens mål är att få medierna att sprida det budskap som avsändaren önskar sig. Inom regeringen finns numera en statssekreterare för kommunikationsfrågor, en övergripande spin doctor, Per Schlingmann. Denna moderata satsning ger nu allt märkligare resultat.

Inom politiken har det länge förekommit det som idag kallas mediehantering. Under de senaste decennierna har även allt flera företag börjat arbeta aktivt med detta. Syftet är främst att sprida det budskap eller den bild av det egna partiets politik eller företagets mål som avsändaren önskar ska nå ut till allmänheten eller kunderna via olika mediekanaler. En klassisk spin doctor försöker finna vägar till att nå ut via media i syfte att påverka och förändra läsarnas, lyssnarnas och tittarnas uppfattning om en person, en fråga eller en motståndare.

Gotländskt misslyckande

Ett exempel på det sistnämnda var när moderaterna i slutet av årets s.k. politikervecka i Visby lanserade en internetsida som försöker förlöjliga socialdemokraternas politik. Lanseringen gjordes samma dag som socialdemokraternas ordförande Håkan Juholt skulle hålla tal. Målet var naturligtvis att ta medias uppmärksamhet från socialdemokraterna. I efterhand är det lätt att konstatera att det inte blev någon direkt framgång för moderaterna.

Vid det tillfället var det moderaternas nuvarande partisekreterare Sofia Arkensten som kallade till presskonferens. Tidigare var det förre partisekreteraren Per Schlingmann som haft den rollen, men han är numera upphöjd till statssekreterare inom regeringen med ansvar för kommunikationsfrågor. Mot bakgrund av Schlingmanns nuvarande roll som övergripande spin doctor är det enkelt att inse att detta misslyckade försök att få medieutrymme var sanktionerat och troligen även initierat av kretsen kring den moderatdominerade regeringens propagandaminister.

Statsministern som gick upp i rök

Efter detta var det nästan en total medial stiltje fram till de ofattbara politiska massmorden i Norge den 22 juli. Snabbt var många av världens politiska ledare ute via media och fördömde det brutala högerextrema angreppet på Norge och de demokratiska grundvärderingarna. Så även Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt i ett kortfattat uttalande som senare följdes upp av en snabb presskonferens den 23 juli, men sedan försvann den svenske regeringschefen ur synfältet.

Samtidigt kom det bilder från internationella medier som visade hur USA:s president Barack Obama trots kaotiska budgetförhandlingar tog sig tid att besöka den Norska Ambassaden och skriva sin kondoleans till det norska folket. Även den kanadensiske premiärministern Stephen Harper agerande på motsvarande sätt. Men på denna sida om Atlanten i grannlandet Sverige var den svenske statsministern tyst samt försvunnen och verkade mer eller mindre ha gått upp i rök.

Timbrovännen ett sänke

Till sist var det en av regeringens vänner, ledarskribenten Peter Wolodarski, en ledarskribent på DN som hitintills alltid slutit upp lojalt på alliansregeringens sida i med och motgång, som den 26 juli undrade vad statsministern höll på med. I en efterföljande radiodebatt försökte Roland Poirier Martinsson från den av Svenskt Näringsliv finansierade propagandabyrån Timbro att föga framgångsrikt förklara agerandet. Tvärtom blev några av Timbro-Poirers uttalanden om statsministers bristande förmåga att framstå som en empatisk person ett opinionsmässigt sänke för alliansregeringen och dess ledare.

Efter några dagar snickrades en debattartikel ihop av kretsen kring Reinfeldt. Tyvärr blev inte artikeln särskilt klargörande, utan artikeln i SvD den 29 juli förefaller mest vara en ”extended version” av uttalanden från den tidigare presskonferensen och mottagandet av artikeln blev inte särskilt framgångsrikt om målet var att förändra allmänhetens och medias bild av statsministern.

Påklistrat syfte

Men regeringens stab av under- och överordnade spin doctors gav inte upp, utan sökte istället finna ett nytt sätt att förändra bilden av en undanglidande och ganska osynlig statsminister. Lösningen blev att ange ett särskilt syfte i ett pressmeddelande den 30 juli om Fredrik Reinfeldts besök på det stora scoutlägret utanför Kristianstad.

Målsättningen med lägerbesöket den 6 augusti är enligt detta att; ”Besöket sker för att påminna om värdet av ungdomars gränsöverskridande engagemang och för att visa nordisk solidaritet med den tragedi som drabbat Norge.”. Med all respekt för bakgrunden, men en spin doctors aktiva hand på tangentbordet kan anas bakom dessa ord.

Sammanfattningsvis går det bara att konstatera att trots en massiv moderat satsning på mediehantering med en särskild statssekreterare för ”spin doctor-verksamhet” så tenderar slutresultaten bara att bli allt märkligare.

Läs gärna de tänkvärda bloggarna till höger på denna sida
Regerings pressmeddelande 110730:
http://regeringen.se/sb/d/14145/a/172987
 Debattartikel SvD 110729:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ett-brott-riktat-mot-oss-alla_6355604.svd
 SR radiodebatt mellan Wolodarski & Poirier Martinsson 110726:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4617256&play=3305998&playtype=Ljudklipp
 Regerings pressmeddelande 110723:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/14441/a/172850

 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: