Skip to content

Låt oss alla ta tillbaka Utøya

juli 23, 2011

Illdådet får inte reduceras till en ensam galnings verk. Det bästa sättet att fortsätta det globala arbetet för frihet, jämlikhet och solidaritet är att hörsamma AUF:s ordförande Eskil Pedersen budskap och tillsammans med våra vänner i Norge gemensamt återta Utøya.

Alla som varit politiskt aktiva och deltagit i torgmöten, läger, valrörelser, demonstrationer eller kanske hållit ett offentligt tal har nog det senaste dygnet tänkt ”det kunde ha hänt tidigare” apropå de ofattbara och tragiska händelserna i Norge.

För även om det skulle vara en enskild högerextremist som känslokallt likviderat omkring 80 människor, merparten ungdomar i början av sina liv, med skjutvapen på Utøya och hemgjorda bomber i Oslo, så får inte illdådet reduceras till en ensam galnings verk.

Det ofattbara dådet bygger på ett hat som en eller kanske flera individer byggt upp i skuggan av ett öppet demokratiskt samhälle, vårt grannland Norge. För att ett sådant blint hat ska växa så måste tonen i den politiska diskussionen vara hård, osaklig och fylld av fördomar och förlöjliganden.

Personligen har även jag som politisk aktiv sedan mina tidiga tonår mött ett sådant hat och förakt. Jag minns från tidigt 1970-tal när ”pappas pojkar” iklädda dåtidens Demokratisk Allians-märken i sina dyra bilar utan respekt för människoliv och demokrati kom från Östermalm och körde igenom Vietnam-demonstrationer på väg längs Strandvägen i Stockholm mot den amerikanska ambassaden.

Senare har jag personligen även mött denna attityd under socialdemokratiska torgmöten, kampanjmöten mot kärnkraft och EMU samt under många valrörelser. Senast var i början av sommaren när jag tillsammans med socialdemokratiska partivänner stod i Farsta Centrum för att dela ut flygblad under en av våra traditionella lönelördagar. Det som varit den gemensamma nämnaren under mina 42 år som en samhällsengagerad medborgare i Sverige har varit att det politiskt färgade hatet kommit från personer med högerextrema sympatier.

Ska vi förhindra en tillväxt av sådana värderingar, så måste alla demokratiska krafter markera ett avstånd från alla typer av s.k. dirty campaigning, ett första steg skulle kunna vara att statsminister Fredrik Reinfeldt tar bort regeringspartiets hånfulla kampanj ”Juholts Sedelpress” som alltjämt ligger kvar på moderaternas hemsida när denna blogg skrivs.

Till sist, det bästa sättet att fortsätta arbetet för frihet, jämlikhet, solidaritet globalt är att hörsamma AUF:s ordförande Eskil Pedersen budskap och tillsammans med våra vänner i Norge gemensamt ta till baka Utøya.

Läs gärna blogginläggen till höger på denna sida

En sida med en länk som borde tas bort av vårt regeringsparti:
http://www.moderat.se/web/Arkelsten_svarar_Jamtin.aspx

Nyhetslänkar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4614536

http://nrk.no/

3 kommentarer leave one →
  1. Jenny permalink
    juli 31, 2011 11:45 f m

    Jag har inte varit aktiv så länge som du, bara 15 år. Det våld, hot och hat jag har upplevt har till 100% kommit från vänster. Jag har flera gånger fått höra saker i stil med att jag ska akta mig, med mina åsikter är jag bland de första som kommer ställas upp mot en vägg och skjutas när revolutionen kommer. Skojigt va? När jag och mina vänner hade en manifestation mot antisemitism och islamofobi blev hela manifestationen saboterad av vänsteraktivister och vår förbundssekreterare fick sitt plakat stulet varpå han blev misshandlad med det. Detta var personer från palestinagrupperna och _ingen_ ansvarig därifrån sa ifrån eller bröt in. Inte heller tog någon avstånd efteråt. Istället fick vi höra att de inte kan ta ansvar för enskilda deltagare i deras demonstrationer. Jag har blivit spottad i ansiktet av män på vänsterkanten som jag debatterat med och hånfulla, hatiska tillmälen har varit regel varje gång jag hållit bokbord (vilket är hundratals gånger). När jag varit inbjuden till debatter har personer i publiken suttit och gjort miner och fällt hånfulla kommentarer. Det gick så långt att jag slutade ta debatter. Numer har jag slutat stå i valstugor också, jag har helt enkelt inte den hårda hud jag hade när jag var yngre så jag får avstå från att offentligt uttrycka min mening. Detta hände inte bara med autonoma utan även UV:are och SSU:are. (Dock aldrig GU vad jag kan minnas.)

    Jag tror helt enkelt att dina, liksom mina, erfarenheter präglas av vilket läger vi tillhör. Vi borde gå en mil i varandras skor – kanske byta plats för en dag i varandras valstugor – och se hur folk på ens egen kant beter sig. Vi har alla ett ansvar att uppmärksamma och säga ifrån när _ens egna vänner_ beter sig illa.

    • juli 31, 2011 2:34 e m

      Hej Jenny
      Under min första period som fritidspolitiker hade jag i många frågor bra kontakt med en värdekonservativ moderat. Hon var äldst och jag var yngst i en kulturnämnd på den tiden. Vi var överens om att vi hade olika värderingar i många frågor men att vi trots detta var överens om att lokala kulturföreningar skulle ges stöd för att utveckla sin verksamhet och bidra till en levande demokrati.

      Men utanför de lugnare politiska arenorna har jag enbart mött hot från högerextrema personer och grupperingar. Men naturligtvis vet jag att det även finns extrema personer och grupperingar bland främst s.k. autonoma. Dem accepterar jag givetvis inte heller.

Trackbacks

  1. Etiska dilemman, vad är rätt och fel? « Parkstugan

Kommentera

