Skip to content

Saab en dinosaurie eller ett framtidsföretag?

juni 23, 2011

När löneutbetalningarna ställs in är i regel loppet kört. Men nog borde SAAB:s alla anställda kunna tillverka något annat än bensin- och etanoldrivna bilar. Kanske är det dags för IF Metall, Unionen och Civilingenjörerna att ta fram en ”Lucasplan” för SAAB.

För en gångs skull är jag delvis överens med regeringen. Det är inte regeringens ansvar att säkerställa att SAAB ska kunna fortsätta att tillverka och sälja bilar. Däremot borde regeringen ta ett ansvar för att SAAB:s alla skickliga bilbyggare, tjänstemän och konstruktörer fick en ekonomisk möjlighet att utveckla planer för att starta en alternativ produktion.

Inom SAAB finns en stor kompetens samlad. För att kunna bygga en high-tech bil idag krävs stora kunskaper inom en rad områden. Men framtiden för företaget är troligen inte att bygga bilar som drivs av fossila bränslen eller etanol. Inom den marknaden finnsdet  flera aktörer som gör det  till en lägre kostnad. Kort sagt tror jag inte att ett svenskt företag framgångsrikt ska kunna tillverka och sälja konventionella bilar på en allt tuffare marknad.

Men kunskaperna som finns inom företaget borde däremot kunna användas till ”greentech”. Redan när karusellen med GM och Koenigsegg pågick för snart två år sedan började jag undra om inte företagets samlade kompetens skulle kunna användas på ett annat sätt. Kanske bilar med andra drivmedel eller andra produkter som samhället behöver.

Som en medelålders man minns jag de engelska Lucas-arbetarnas kamp för en alternativ produktion inom det brittiska försvars- och flygplansindustriföretaget Lucas i mitten av 1970-talet. Den gången var det de anställda som gemensamt utformade en plan för en alternativ produktion av produkter som var samhällsnyttiga och ekologiska.

Tyvärr fick de anställda då inget reellt stöd av vare sig företagsledning, facket eller regeringen. Förmodligen upplevdes de anställda som ett hot, dessutom var de troligen ”för tidigt ute” med att peka på sambandet mellan och behovet av en ekologisk produktion och de miljömässiga hoten mot vår gemensamma framtid.

Att sitta och vänta på att en rysk oligark eller att en nederländsk företagsledare, som mest påminner om en ”stekare” från Stureplan, ska lösa situationen är inget långsiktigt alternativ. Sedan må Spykers ägare gå runt med ”kollekthåven” i New York eller Bejing hur mycket han vill. En sådan lösning känns lite dinosaurieaktig och garanterar knappast några framtida löneutbetalningar för alla SAAB-anställda.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4570538
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4569474
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4570685

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: