Skip to content

Arlandabanan ett neoliberalt paradexempel

juni 22, 2011
B1_PIG_train_AH_s160x156

Förmögenhetsöverföring från flertalet till fåtalet samtidigt som de ekonomiska riskerna får bäras av majoriteten under det att vinsterna hamnar hos en minoritet. Det är vad neoliberalismen går ut på – ett tydligt exempel är Arlandabanan som skildrats i SvD.

SvD har publicerat flera intressanta artiklar om Arlandabanan, en järnväg, som med hjälp av skattemedel blivit en subventionerad vinstmaskin för ett företag som inte vill betala skatt. Det var under regeringen Bildts tid som det märkliga avtalet om Arlandabanans byggande och drift tecknades. Enligt avtalet som framförhandlades under ledning av dåvarande kommunikationsministern Mats Odell (Kd) så har Arlanda Express i stort sett ensamrätt på trafiken till år 2040.

Att avtalet formades med sådana villkor är helt enligt de neoliberala teorierna. För bakom teoriernas vackra ord och formler som de neoliberala ekonomerna och politikerna formulerar och för fram så finns några få övergripande mål. Ett mål är att föra över gemensamma förmögenheter och verksamheter till ett fåtal, vilket oftast sker via utförsäljning och privatisering av offentliga tillgångar. Ett annat mål är att det gemensamma (medborgarna) får stå för de ekonomiska riskerna samtidigt som vinsterna går till det enskilda (privata bolag och dess ägare).

När det gäller Arlandabanan så tillförde staten 850 miljoner kronor direkt och 1 miljard i ett räntefritt lån. Det privata konsortiet (NCC, Alstom m.fl.) satsade 700 miljoner, resterande 2,1 miljarder lånades upp från banker. Totalt kostade banan cirka 4,5 miljarder kronor. De privata investerarna fick tillbaka sitt riskkapital med råge när de levererade byggtjänster, vagnar m.m. till konsortiet.

När banan var klar så överfördes anläggningarna till statligt ägda Arlandabanan Infrastructure AB och A-Train AB fick nyttjanderätt till år 2040. Enligt årsredovisningen 2010 så räknar det statliga bolaget med att kanske tidigast år 2024 genom vinstdelning få utdelning från A-train. Men som SvD-artiklarna visar så är A-Train AB (Arlanda express) ägare det australienska riskkapitalbolaget Macquarie mycket ”kreativa” för att ta ned vinsten och undgå beskattning i Sverige.

Bra beskrivning i SvD

”Att äga samhällsviktig infrastruktur är den senaste modetrenden bland penninghungriga riskkapitalister. Det är ingen slump. Med sin snillrika affärsmodell kan de förvandla halvtråkiga branscher till rena sedelfabriker.

Denna affärsmodell, som håller på att strukturera om näringslivet i hela västvärlden, kan lite tillyxat sammanfattas med 2 plus 20. 2 är antalet procent av investerarnas pengar som tas ut i grundavgift i riskkapitalets fonder varje år. 20 är hur många procent fondernas chefer får behålla av den vinst som deras köp och försäljningar av företag genererar. Lägg till en stor portion banklån, avancerad skatteplanering och lite smart affärsmannaskap och det blir till ett slagkraftigt recept för hur man snabbt skapar stora privatförmögenheter. Flera av riskkapitalets tjänstemän, även i Sverige, har blivit miljardärer. Den personliga risken är nära noll, går det illa är det investerarna i form av pensionsfonder som får ta den stora smällen.” (SvD Andreas Cervenka 110621)

Regeringens proposition 1993/94:213 om Arlandabanan:

http://www.abanan.se/wk_custom/documents/%7B404bbbac-3cc4-4e3d-90da-5461c3f6c170%7D_prop_1993_94_213__arlandabanan.pdf
Artiklar ur SvD:

http://www.svd.se/naringsliv/riskfri-vag-till-miljarder_6260236.svd

http://www.svd.se/naringsliv/arlanda-express-hojer-priserna_6261690.svd
http://www.svd.se/naringsliv/rekordvinst-med-skattestod_6260230.svd
Arlandabanan Infrastucture AB:
http://www.abanan.se/
http://www.abanan.se/wk_custom/documents/%7Ba9a2484f-5d55-438d-b935-91fa5ab6c3b2%7D_ar_2010.pdf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: