Skip to content

Nobelpristagare, miljö och förbifart Stockholm

maj 20, 2011

Först kom Trafikverkets propagandatidning ”E4 Förbifart Stockholm”. I går presenterades, “ the Stockholm Memorandum: Tipping the Scales towards Sustainability”. Följer Sverige nobelpristagarnas miljöråd och tänker på framtiden kan förbifarten kastas i papperskorgen.

Enligt den senaste beräkningen så kommer ”E4 Förbifart Stockholm” kosta nästan 30 miljarder kronor, men storskaliga projekt brukar som bekant inte hålla budgeten. Men om kalkylen skulle stämma så motsvarar motorvägsprojektet de totala kostnader som SL, Storstockholms Lokaltrafik har under två år för drift och investeringar, eller sex års nolltaxa inom kollektivtrafiken i hela Stockholms län.

Nolltaxa inom SL skulle säkert påverka resvanorna markant. Om detta sedan kombinerades med hårdare regler för bilavdrag så kunde vi nå en samhällsekonomisk och ekologisk vinst. Minskade bilavdrag skulle ge större skatteintäkter som skulle kunna användas till satsningar på en mera miljövänlig tranportstruktur. Med två års erfarenhet som yrkesförare, (busschaufför), så kan jag konstatera att merparten av de personbilar som bidrar till den nuvarande trafikinfarkten på infartslederna i Stockholms län innehåller endast en ensam man.

Det skulle inte bli vare sig igenkorkade vägar eller långa köer om kravet för bilavdrag i deklarationen inom Stockholms län och andra storstadsregioner skulle vara samåkning och minst två personer i varje personbil. Dessutom skulle avdragen halveras för de som genom samåkning uppfyllde kraven om två personer i varje personbil. Däremot bör bussar, taxi, färdtjänst, varu- och distributionstransporter, budbilar och hantverkare med bilen full av verktyg och material få fortsätta att rulla på våra vägar, men en ensam man med några papper eller en dator i en portfölj har ingenting på vägarna att göra. Dessutom skulle intresset för bränsletörstiga leasing- och förmånsbilar minska kraftigt och bidra gynnsamt till en bättre miljö.

Två olika jordklot

De som läser propagandatidningen ”E4 Förbifart Stockholm”, från Trafikverket kan tro att vi fortfarande lever i den värld som vi trodde fanns för evigt före oljekrisen 1973. De som vill se detta motorvägsprojekt förverkligat måste ha levt på ett annat jordklot de senaste tre-fyra decennierna än de nobelpristagare som står bakom ”the Stockholm Memorandum: Tipping the Scales towards Sustainability”. Mig veterligen finns det bara ett jordklot, men lobbyisterna bakom stora och miljöovänliga vägprojekt kanske lever i en annan parallell värld, eller så tror de att Matrix från 1999 var en dokumentärfilm?!

I dokumentet som är ställt till FN:s högnivåpanel för hållbar utveckling, en grupp av bl.a. ledande politiker från olika världsdelar som förbereder FN:s konferens om hållbar utveckling i Rio De Janeiro 2012 (Rio +20) står exempelvis följande tänkvärda rader; ”We are the first generation facing the evidence of global change. It therefore falls upon us to change our relationship with the planet, in order to tip the scales towards a sustainable world for future generations.”

I dokumentet finns också ett antal olika numrerade rekommendationer till världen såsom;
2. Managing the climate – energy challenge “We urge governments to agree on global emission reductions guided by science and embedded in ethics and justice. At the same time, the energy needs of the three billion people who lack access to reliable sources of energy need to be fulfilled. Global efforts need to:
• Keep global warming below 2oC, implying a peak in global CO2 emissions no later than 2015 and recognise that even a warming of 2oC carries a very high risk of serious impacts and the need for major adaptation efforts.

3. Creating an efficiency revolution. We must transform the way we use energy and materials. In practice this means massive efforts to enhance energy efficiency and resource productivity, avoiding unintended secondary consequences. The “throw away concept” must give way to systematic efforts to develop circular material flows. We must:
• Introduce strict resource efficiency standards to enable a decoupling of economic growth from resource use.
• Develop new business models, based on radically improved energy and material efficiency.

5. Moving beyond green growth There are compelling reasons to rethink the conventional model of economic development. Tinkering with the economic system that generated the global crises is not enough. Markets and entrepreneurship will be prime drivers of decision making and economic change, but must be complemented by policy frameworks that promote a new industrial metabolism and resource use. We should:
• Take account of natural capital, ecosystem services and social aspects of progress in all economic decisions and poverty reduction strategies. This requires the development of new welfare indicators that address the shortcomings of GDP.
• Reset economic incentives so that innovation is driven by wider societal interests and reaches the large proportion of the global population that is currently not benefitting from these innovations.

6. Reducing human pressures Consumerism, inefficient resource use and inappropriate technologies are the primary drivers of humanity’s growing impact on the planet. However, population growth also needs attention. We must:
• Raise public awareness about the impacts of unsustainable consumption and shift away from the prevailing culture of consumerism to sustainability.
• Greatly increase access to reproductive health services, education and credit, aiming at empowering women all over the world. Such measures are important in their own right but will also reduce birth rates.

Märk väl att personerna bakom ovanstående rader inte är vare sig militanta miljövänner eller någon grupp bestående av revolutionära vänsterextremister. Men de har insett att det är dags att agera, vi har bara maximalt ett tiotal år på oss att byta inriktning på vårt samhälle om det ska bli en hållbar framtid för alla.

Samtidigt som ni funderar på vad denna samling av nobelpristagare formulerat och undertecknat kan ni beundra bilderna intill som visar hur mycket betong och asfalt som krävs på enbart en av knutpunkterna i det 18 km långa motorvägsprojektet E4 Förbifart Stockholm. Bilderna är hämtade ur Trafikverkets propagandatidning som alla Stockholms länsbor snart fått i brevlådan, men visar ändå hur gigantiskt detta projekt kan bli i Hjulsta före och efter projektet.

(För den som vill läsa mer finns länkar nedan till nobelpristagarnas dokument, Trafikverkets propagandatidning samt exempel på senaste dagarnas artiklar om ”bortglömda” hälsorisker.

http://www.kva.se/Documents/Vetenskap_samhallet/Miljo_klimat/110518_globalmemorandum.pdf

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/6304/100409_E4_forbifart_stockholm.pdf

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/88327

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/dodlighet-okar-med-forbifart_6176473.svd

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: